Wróć do: MODELE
Dniepr 158-02 Enduro (Dinamit)
W roku 2010 społeczność motocyklowa obchodziła trzydziestolecie "narodzin" i piętnastolecie "śmierci" jednej z najwybitniejszych konstrukcji KMZ, które nie zakwalifikowały się do produkcji - Dniepra 158-02. Tak jak miało okazję jeździć na nim tylko kilka osób, tak i widziało go jeżdżącego zaledwie kilkudziesięciu mieszkańców Kijowa.
Zarówno pod względem wyglądu, jak i konstrukcji, motocykl prezentował się w pełni nowocześnie. Podwozie tego giganta bazuje na mocnej ramie z rur stalowych o większej niż w zwykłej ramie średnicy, pospawanych w niezwykłą, ale mocną konstrukcję. Jak się pewnie domyślacie, była ona konieczną "oprawą" potrzebną dla osobliwego silnika: litrowego boksera o mocy 70 KM osiąganej przy 6700 obr/min. Silnik miał zmodyfikowany system smarowania i czterozaworowe głowice. Za przygotowanie mieszanki odpowiedzialne były dwa gaźniki Jikov o średnicy gardzieli 34 mm (możliwy był montaż gaźników BING o średnicy 36 mm). Rozruch realizowany był za pomocą kickstartera, co, zważając na rozmiar tłoków, nie dla każdego musiało być łatwe.
Nie można powiedzieć, że silnik pojawił się znikąd, nawet biorąc pod uwagę fakt, że składany był w pojedynczym egzemplarzu, jak to się mówi, "na kolanie". Ogółem powstały dwa takie "monstra". Oba były objeżdżone na krosowych motocyklach z wózkiem bocznym i otrzymały jak najbardziej pozytywne recenzje od fabrycznych kierowców testowych. Po 10 000 km przebiegu jeden z silników został praktycznie "rozerwany" na hamowni, gdzie wyciśnięto z niego, ile tylko się dało, oceniając w ten sposób żywotność jego podzespołów oraz całego agregatu. Drugi z silników został wmontowany w ramę dużej solówki w stylu "enduro"; zaczęły się przygotowania do skonstruowania uniwersalnego turystyczno-szosowego "super-bike'a".
Specjalnie dla modelu 158-02 zaprojektowano tylne zawieszenie z pojedynczym amortyzatorem o skoku 205 mm. Na tym właśnie modelu wypróbowany był nowy układ wydechowy, który prawie na pewno w przyszłości zostałby zastosowany w nowych modelach Dniepra. Mocne przednie zawieszenie teleskopowe (skok 200 mm) było przerobione z jednej z krosowych modyfikacji i doskonale wpisało się w koncepcję potężnego enduro. Oprócz tego umożliwia ono mocowanie hydraulicznego hamulca tarczowego o średnicy tarczy 280 mm. Za mini-owiewką krył się nowy zestaw wskaźników, włącznie z prędkościomierzem i czujnikiem ciśnienia oleju; lekko wystająca poza gabaryty "gmoli" kierownica dopełniała dobrze przemyślany "design" maszyny. Nowa forma zbiornika o pojemności 25 litrów, nowe stopniowane siedzenie, nowy kształt bocznych schowków i "fałszywy" tylny błotnik ze zintegrowanym sygnałem STOP oraz krótkim, metalowym chlapaczem czyniły tą maszynę jeszcze bardzo atrakcyjną. Forma przedniego błotnika wykorzystana jest już w turystycznym modelu KMZ "Czumak".
Nawiasem mówiąc, Dniepr 158-02 jest zadziwiająco podobny do BMW R100GS Paris-Dakar. Mówimy o tym bez najmniejszej obawy o plagiat: Dniepr 158-02 powstał 32 lata temu, a BMW R100GS opracowano w 1985 roku. Ogólnie rzecz biorąc, 158-02 był wybitnym przedstawicielem klasy dużych, turystycznych enduro, którego pojawienie się powinno zrobić furorę w świecie producentów radzieckich motocykli. Powinno, ale nie zrobiło. Winna była ówczesna krótkowzroczność przdstawicieli MINAWTOPROM-a (odpowiednik Ministerstwa Przemysłu Motoryzacyjnego). Oni nie popierali, a czasem po prostu zakazywali rozwoju konstrukcji, które nie pasowały do ich obrazu ministerialno-nomenklaturowego postrzegania motoryzacji. Uważali oni, że szybkie motocykle mogły mieć wyłącznie zastosowanie jako maszyny do eskortowania dostojników państwowych w ilości 50-55 sztuk na cały kraj i do celów sportowych dla organizacji DOSAAF ( około 170 sztuk), a 270-milionowy naród (o ile nie jest właśnie w pracy) miałby zadowolić się tym, co mu dają.
Obecnie egzemplarz Dniepra 158-02, zwanego według niektórych źródeł Enduro-Dinamit, stoi razem z innymi maszynami, przeniesiony z fabrycznego muzeum w głąb zakładu KMZ w jednej z hal.
Dane maszyny:
- Długość - 2400 mm
- Szerokość - nie więcej niż 880 mm
- Wysokość - nie więcej niż 1350 mm
- Rozstaw kół - nie więcej niż 1600 mm
- Prześwit - nie mniej niż 300 mm
- Masa sucha - nie więcej niż 220 kg
- Maksymalne obciążenie - nie więcej niż 170 kg
- Silnik - czterosuwowy, górnozaworowy, pojemność 998 cm3
- Skok tłoka - 74 mm
- Średnica cylindra - 92 mm
- Stopień sprężania - 7,4
- Maksymalna moc - 70 KM przy 6700 obr/min
- Zużycie paliwa - 6 l/100 km
- Paliwo - benzyna A-92
- Rozruch - elektrostarter/kickstarter
- Skrzynia biegów pięciobiegowa
- Hamulce:
- Przedni - tarczowy hydrauliczny
- Tylny - bębnowy
- Opony: przód 3,5-19; tył 4,00-1
Na podstawie artykułu Fiodora Kiriczuka ze strony www.autoprofi.ua opracował Brzytwa