Wróć do: MODELE
Dniepr-12
Dniepr-12 to ostatni model z dolnozaworowym silnikiem o pojemności 750 cm3 i z ręczną regulacją kąta wyprzedzenia zapłonu; również - ostatni z 6-woltową instalacją elektryczną.
Motocykl ten zaprojektowano specjalnie do użytkowania w trudnych warunkach drogowych. Wykorzystano w nim nadwozie modelu MT-10-36, a dzięki zastapieniu silnika górnozaworowego dolnozaworowym uzyskano większy moment obrotowy i większą elastyczność jego pracy, chociaż moc zmniejszyła się z 36 do 26 KM. Motocykl posiadał napęd na koło wózka (bez blokady), przekazywany przez znajdujący się w karterze przekładni głównej planetarny mechanizm różnicowy, wał kardana i reduktor. Napęd rozkładał się w stosunku 64% (tylne koło) do 36% (koło wózka), co odpowiadało rozkładowi obciążeń: motocykl 60-70%, wózek boczny 30-40%.
Wózek z napędem na koło nie powodował już ściągania motocykla w bok, nie wymagał już więc zbieżnego ustawiania. Równoległe koła wytwarzały znacznie mniejsze opory podczas jazdy, dzięki czemu kierowcy odnosili wrażenie, że silnik Dniepra-12 był mocniejszy niż w K-750. I chociaż motocykl ustępował innym modelom pod względem prędkości maksymalnej, a 6-woltowa instalacja nie odpowiadała już wymaganiom użytkowników, to jednak Dniepr-12 cieszył się dobrą opinią zarówno dzięki swej sprawności terenowej, jak i jakości wykonania.
Dniepra-12 produkowano od roku 1977, zarówno na potrzeby sił zbrojnych, jak i dla użytkowników cywilnych. Dla zaspokojenia rosnącego popytu w KMZ utworzono nowy cech nr 12, zajmujący się montażem tego modelu. Przez siedem lat codziennie montowano 5 wojskowych i 6-7 cywilnych maszyn tego typu. Łącznie powstało ich około 200 000. Nigdy jednak Dniepr-12 nie był często spotykanym modelem.
- Długość - 2430 mm
- Szerokość - 1700 mm
- Wysokość - 1100 mm
- Rozstaw kół motocykla - 1510 mm
- Prześwit - 125 mm
- Masa suchego motocykla z wózkiem - 350 kg
- Masa wóżka - 120 kg
- Dopuszczalna ładowność - 300 kg
- Dopuszczalna masa całkowita - 650 kg
- Maksymalny nacisk na oś - 2,46 kN
- Maksymalna prędkość po utwardzonej nawierzchni - nie mniej niż 90 km/h
- Zużycie paliwa podczas jazdy po utwardzonej nawierzchni z prędkością 65 km/h przy pełnym obciążeniu - 9 l (przy niskiej temperaturze może wzrosnąć o 15%)
- Zużycie oleju na 100 km - nie więcej niż 0,25 l
- Silnik - czterosuwowy, dolnozaworowy, dwucylindrowy, bokser
- System smarowania - mieszany, zębatą pompą oleju i rozbryzgiem
- Pojemność silnika - 746 cm3
- Stopień sprężania - 6
- Skok tłoka x średnica cylindra - 78mm x 78mm
- Moc maksymalna - 26 KM / 19,1 kW
- Moc jednostkowa - 0,03 kW/kg
- Obroty mocy maksymalnej - 4900 obr/min
- Zapłon - bateryjny, 6V
- Gaźniki - K-302 na każdy cylinder
- Paliwo - benzyna LO-72
- Przełożenia skrzyni biegów:
- pierwszy bieg - 3,6
- drugi bieg - 2,28
- trzeci bieg - 1,70
- czwarty bieg - 1,30
- bieg wsteczny - 3,67
- Przeniesienie napędu na tylne koło wałem kardana
- Zawieszenie tylnego koła - wahaczowe ze sprężynowo-hydraulicznymi amortyzatorami
- Zawieszenie przedniego koła - teleskopowe z amortyzatorami hydraulicznymi
- Koła - wzajemnie zamienne z oponami 3.75-19 (95-484 mm)
- Wózek boczny - typu pasażerskiego
- Prądnica G-414 6V, 65W
- Regulator napięcia RR302
- Regulacja kąta wyprzedzenia zapłonu - ręczna, przerywacz-rozdzielacz typu PM-05
- Pojemności:
- Bak - 19 l
- Karter silnika - 2 l
- Karter skrzyni biegów - 1,5 l
- Karter mechanizmu różnicowego - 0,2 l
- Reduktor koła wózka - 0,2 l
- Pióro przedniego zawieszenia - 0,135 l
- Amortyzator tylny - 0,105 l
- Korpus filtra powietrza - nie więcej niż 0,175 l