Wróć do: MECHANIKA
Rodzaje przekładni głównych w bokserach radzieckich
M-72
Obudowa dyfra M-72 na półbęben ma przetoczenie krawędzi obudowy, podobne jak do współpracy z bębnem; pokrywa dyfra posiada mocowanie suwaka. Z tyłu dyfra znajduje się nadlew z korkiem, stanowiący wlew oleju. System hamulcowy to węższe od wszystkich późniejszych szczęki (szer. 25 mm) rozpierane przez rozpierak, z cięgnm poza obudową dyfra.
M-72M
Zmiany wobec wcześniejszego typu to rant z wytoczeniem na nowszy typ bębna (tzw. falbanę) i inna szerokość szczęk hamulcowych (35 mm).
Ural: M-61, M-62
Obudowa dyfra M-61 i M-62 bardzo przypomina M-72M, z tym że zrezygnowano z wlewu oleju z tyłu korpusu i umieszczono go w pokrywie. Mocowanie suwaka pozostało.
Ural: M-63 i późniejsze
Ze względu na zmianę typu zawieszenia, w M-63 i późniejszych Uralach pokrywa dyfra posiadała już cztery szpilki, które umożliwiały montaż dyfra do wahacza motocykla. Reszta pozostała bez zmian.
M-72N, K-750, K-750W
KMZ wprowadził aluminiowe bębny, w wyniku czego przylgnia współpracująca z bębnem wróciła do kształtu jak we wczesnych M-72 na półbęben. Obudowa posiada podobną jak w M-72 "fajkę" z tyłu dyfra, służącą do zalania olejem. Pokrywa dyfra wyposażona jest w cztery szpilki, które umożliwiały montaż dyfra do wahacza motocykla. Na pierwszy rzut oka można odróżnić ją od obudowy M-72 po dodatkowym otworze pod otworem wejścia wałka atakującego, w który wchodzi cięgno hamulca. System hamulcowy to rozpierak szczęk, dodatkowo wzbogacony o dwa "grzybki", którymi można regulować rozwarcie szczęk hamulcowych.
K-750M, Dniepr (poza Dnieprem 12 i MT-16)
Obudowa wyposażona jest w górnej tylnej części w odpowietrznik z bagnetem kontroli poziomu oleju. Odlew ma już pełny kształt - brak wycięcia/zagłębienia w górnej części.
MW, Dniepr 12, MT-16
Obudowa dyfrów tych motocykli mają odmienną konstrukcję, gdyż mieszczą też kosz satelitów i wyprowadzenie napędu na koło wózka. Mogą one być też wyposażone w blokadę mechanizmu różnicowego - w takim przypadku dyfer posiada dodatkowo w swej górnej części dźwignię, służącą do włączania i wyłączania blokady.
Tekst i zdjęcia: Q3ma