Wróć do: MECHANIKA

Hamulce hydrauliczne w motocyklach radzieckich

Przedstawiamy tu jeden z możliwych wariantów przerobienia układu hamulcowego motocykla produkcji radzieckiej - w tym wypadku Dniepra - na układ hydrauliczny z hamulcami bębnowymi. Do zalet powyższego rozwiązania możemy zaliczyć:

  1. Wyeliminowanie z układu cięgna Bowdena uruchamiającego hamulec na koszu; jest to element bardzo podatny na zanieczyszczenia i zawilgocenie, które to czynniki powodują unieruchomienie linki w pancerzu, a co za tym idzie unieruchomienie hamulca na koszu.
  2. Wzrost skuteczności hamowania
  3. Wysoką jakość zastosowanych tu samochodowych szczęk hamulcowych, a co za tym idzie rzadszą konieczność regulacji.

Przykładowy montaż przedstawimy na przykładzie elementów motocykla Dniepr; rozwiązania techniczne zastosowane w obudowach dyferencjału jak i reduktora umożliwiają prosty montaż dorobionych tarcz kotwicznych i wyprowadzenie przewodów hamulcowych. Potrzebne części do przeróbki to:

1. Pompka hamulcowa hamulca nożnego wraz ze zbiorniczkiem płynu hamulcowego od dowolnego współczesnego motocykla (fotografia 2 i 3)

2. Przewody w oplocie wraz z odpowiednimi śrubami mocującymi, których gwinty muszą pasować do tłoczków jak i pompy hamulcowej, dwa komplety szczęk wraz z tarczami kotwicznymi od Toyoty Corolli (chodzi tu o starsze modele Toyoty) - fot. 1

tarcza zbiorniczek pompka

3. Tłoczki hamulcowe od Toyoty (fot. 4 i 5); dobieramy je tak, aby ten na koło tylne miał ok. 19-20 mm średnicy, a ten na koło wózka ok. 17mm. Pozwoli nam to zróżnicować siłę hamowania na kołach bez stosowania bardziej skomplikowanych urządzeń.

tłoczek tłoczek przygotowanie dyfra

4. Dodatkowo potrzebujemy arkusz blachy stalowej grubości 2mm, z którego wykonujemy nową tarczę kotwiczną poprzez wycięcie z niej kawałka, jak na fot. 7 tak, by koło założone na dyferencjał mogło swobodnie się obracać.

tarcza tarcza z otworami tarcza z kołkami tarcza z kołkami

Teraz możemy przystąpić do właściwego działania: kolejne etapy widać na fotografiach 6, 8, 9, 10, 11 - do tarczy dospawujemy kołki ustalające ją w miejscach montażu w dyfrze elementów rozpieracza hamulca i podpory grzybków. Dodatkowo wiercimy w niej dwa otwory, przez które przykręcimy ją do obudowy tylnej przekładni, wykorzystując dwa gwintowane w obudowie otwory pozostałe po zdemontowanych elementach oryginalnego hamulca.

tarcza z kołkami tarcza z kołkami tarcza z tłoczkami tarcza z tłoczkami

Na fot. 12 widzimy pasowanie tarczy do obudowy dyfra z wyciętym miejscem na tłoczek od Toyoty. Niestety, nie możemy go przykręcić bezpośrednio do blachy, musimy go opuścić na 2mm do wewnątrz (fot. 13 i 14). Stąd konieczność wycięcia z blachy dziury o skomplikowanym kształcie; następnie wycięcia podobnego elementu oraz dospawania go od spodniej strony tarczy tak, by tłoczek był w niej schowany na głębokość 2mm. Jednocześnie odcinamy z oryginalnej tarczy kotwicznej podporę szczęk i dospawujemy ją do nowej tarczy. I tu uwaga: całość, łącznie z wypiłowywaniem otworu montażowego na tłoczek i przyspawywaniem podpory szczęk musi być wykonana bardzo dokładnie, aby szczęki ułożyły się później centrycznie na obwodzie nowej tarczy kotwicznej. W przeciwnym razie mogą później wystąpić problemy z regulacją hamulców.

kompletna tarcza bez lakieru tarcza lakierowana tarcza w dyfrze tarcza w dyfrze

Na fot. 15 widzimy kompletny, zmontowany podzespół. Na fot. 16 widać jeszcze raz tarczę, tym razem już zabezpieczoną antykorozyjnie, a na fot. 17, 18, 19 i 20 zamontowaną tarczę w motocyklu.

tarcza w dyfrze tarcza w dyfrze zbiorniczek pompka pedał hamulca

Pozostaje nam zamontować zbiorniczek płynu hamulcowego tak, by był zabezpieczony przed uszkodzeniem i oberwaniem, i zamocować pompkę do ramy motocykla. Po podłączeniu całości z przewodami hamulcowymi, napełnieniu układu płynem i wstępnej regulacji szczęk pozostaje nam odpowietrzyć układ hamulcowy, którą to czynność wykonuje się analogicznie, jak w każdym samochodzie. Po zakończeniu powyższego powtórnie regulujemy śrubą regulacyjną szczęki hamulcowe i pozostaje się nam cieszyć sprawnie działającymi hamulcami.


Opracował Brzytwa