Wróć do: HISTORIA

K1B Kijewlanin

K1B

"Kijewlanina" produkowano w Kijowskich Zakładach Motocyklowych (KMZ) od 1946 roku. Nie była to konstrukcja własna zakładów - wykorzystano model o pojemności 98 cm3, opracowany przez niemiecką firmę "Wanderer", wyposażony w silnik Sachsa. Do produkcji użyto nie tylko dokumentacji technicznej, ale i oprzyrządowania, wywiezionego z radzieckiej strefy okupacyjnej w Niemczech.

Oryginalna konstrukcja Wanderera opracowana została jeszcze pod koniec lat 20-tych i posiadała wiele cech charakterystycznych dla tamtych czasów, jak np. tłok z deflektorem, 18-milimetrowa świecę, filcowe uszczelniacze wału, ręczną dźwignię zmiany biegów na zbiorniku.

Jeszcze przed wojną, w roku 1936, podjęto próbę uruchomienia produkcji bardzo podobnej maszyny w zakładach PMZ w Podolsku. Otrzymała ona nazwę "Strieła" i była również kopią Wanderera z silnikiem Sachsa. Po wypuszczeniu próbnej partii 356 sztuk produkcję jednak przerwano, głównie z powodu bardzo niskiej jakości produkowanych przez PMZ podzespołów.

Motocykl produkowany przez zakłady KMZ w Kijowie otrzymał symbol K1B (Kijów, pierwszy typ, drugi wariant). W pierwszych latach produkcji KMZ wytwarzał tylko nadwozia, silniki natomiast otrzymywał z innego zakładu.

Silnik K1B był bardzo konserwatywny w swej konstrukcji. Posiadał żeliwny cylinder z jednym kanałem przelotowym (po prawej stronie). Głowica łączona była z cylindrem bez uszczelki, dla ułatwienia rozruchu (za pomocą pedałów) głowicę wyposażono w dekompresor; korbowód miał przekrój płaski, a nie dwuteowy.

K1B

Przekrój silnika K1B. Na lewym czopie wału korbowego - koło zamachowe z iskrownikiem (magdyno). po prawej - jedyny kanał przelotowy. Dobrze widoczny jest grzebień deflektora na tłoku i nieproporcjonalnie duża, rozbieralna świeca zapłonowa.

Niski stopień sprężania (5,8) umożliwiał jazdę na dowolnej benzynie, na przykład na rozpowszechnionej wtedy A-66 (symbol podaje jednocześnie liczbę oktanową). Silnik osiągał moc 2,3 KM przy 4000 obr/min, prędkość maksymalna motoroweru wynosiła 50 km/h, a zużycie paliwa przy jeździe z prędkością 40 km/h wynosiło 2,9 l/100 km. Charakterystyka silnika była na tyle elastyczna, że wystarczały dwa przełożenia skrzyni biegów. Biegi zmieniano dźwignią ręczną, umieszczoną na zbiorniku.

Motorower był stosunkowo lekki: silnik ważył 12 kg, rama z rur 24x2 i 20x2 mm - około 4 kg. Całkowity ciężar suchy wynosił 58,5 kg. Duże koła (o średnicy 775 mm) z oponami typu rowerowego umożliwiały w miarę komfortowe pokonywanie niewielkich nierówności. Wyposażenie pojazdu obejmowało sygnał dźwiękowy (uruchamiany ręczną gruszką), lampę przednią i lampkę tylną (zasilane prądem z dwóch samodzielnych uzwojeń iskrownika-prądnicy - "magdyno", umieszczonego na kole zamachowym), a także prędkościomierz i dwie skrzynki narzędziowe.

Równolegle z K1B od roku 1947 w KMZ produkowano trójkołowy motocykl dla inwalidów - K1W. Posiadał on napęd na tylko jedno, lewe tyle koło. Aby motocykl zachowywał żądany kierunek jazdy, przednie, kierowane koło skręcono w lewo o 7 stopni (tak była ustawiona kolumna kierownicy). Ręczny napęd za pośrednictwem łańcucha umożliwiał uruchomienie silnika i krótkotrwały ruch napędzany siłą mięśni kierowcy. Silnik i skrzynia biegów były takie same, jak w K1B, lecz dla poprawy chłodzenia dodano wentylator i osłonę, nadającą kierunek strumieniowi powietrza. W odróżnieniu od K1B, pojazd inwalidzki miał wzajemnie zamienne koła (zapasowe należało do standardowego wyposażenia). Suchy ciężar maszyny wynosił 116 kg. W roku 1949 pojazd zmodernizowano, a nowa wersja, oznaczona symbolem K1G, była cięższa o 10 kg.

K1W

Trójkołowy motocykl inwalidzki K1W. Przybory sterownicze umieszczono na pojedynczej dźwigni kierownicy. Na stojaku za zbiornikiem widoczna jest korba napędu ręcznego. Silnik wyposażono w wentylator i obudowę kierującą strumień powietrza.

K1W

Trójkołowy motocykl inwalidzki K1W w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs)

K1W

K1W, Rigas Motormuzejs

K1W

K1W, Rigas Motormuzejs

Zarówno K1W, jak i K1G, okazały się niedostatecznie wytrzymałe, a ich silniki - przeciążone. Z trudem radziły sobie na śliskich podjazdach (w instrukcji doradzano kierowcy, by w takim przypadku przemieszczał się na siedzeniu w lewo, by dociążyć jedyne, lewe koło napędzające). Po przebiegu 6-7 tysięcy kilometrów konieczny był już remont kapitalny. Ich produkcję zakończono, równocześnie z produkcją motorowerów, w roku 1951. Później, udoskonalone pojazdy inwalidzkie (noszące nazwę S1L) produkowały zakłady motocyklowe w Sierpuchowie.

Doświadczenia nabyte w toku eksploatacji "Kijewlanina", zaowocowały jego zmodernizowaną wersją: K1D. Zrezygnowano w niej z napędu pedałami, tylne koło wyposażono w hamulec bębnowy, koła i siedzenie zunifikowano z motocyklem "Moskwa". Zmieniła się konstrukcja przedniego zawieszenia, mechanizmu zmiany biegów (był teraz nożny, a nie ręczny), a przede wszystkim - udoskonalono silnik. Stopień sprężania zwiększono do 6,5, zastosowano przepłukiwanie pętlowe. Moc silnika wzrosła do 3,3 KM przy 4700 obr/min, a prędkość maksymalna motocykla - do 65 km/h.

K1D

K1D - zmodernizowana wersja "Kijewlanina" z roku 1951. W oczy rzuca się nowy cylinder, przeniesiona na prawą stronę rura wydechowa, obniżone zamocowanie silnika, zmniejszona średnica kół

Motocykli M1D powstało niewiele, zmiana profilu produkcji zakładu uniemożliwiła rozwinięcie tej konstrukcji. Udało się jednak opracować jeszcze wersję sportową, rozwijającą prędkość 100 km/h. Od roku 1952 KMZ przeszedł całkowicie na produkcję ciężkich motocykli M-72.

K1B

K1B w Muzeum Motoryzacji w Rydze (Rigas Motormuzejs). Za nim - K1W.

K1B

K1B, Rigas Motormuzejs

K1B

I jeszcze jeden K1B w Rigas Motormuzejs


Na podstawie artykułu Lwa Szugurowa, opublikowanego w "Moto" nr 05/1993, opracowała mysia.

Szczegółowe rysunki K1B i K1W dostępne są w "Atlasie motocykli", zamieszczonym w dziale "Biblioteka."