Wróć do: MODELE
M-52
Pierwszy motocykl M-52 zbudowano w roku 1954, w jednym egzemplarzu. Poniżej - zdjęcie archiwalne ze sprawozdania z prób technicznych, prowadzonych w Sierpuchowie w r. 1955. Widoczny jest na nim pierwszy wariant silnika M-52. (Fot. z archiwum Aleksieja Popowa).
Za okres produkcji seryjnej można uznać lata 1956-1959. W odróżnieniu od pozostałych konstrukcji, motocykl ten przeznaczony był do szosowej jazdy solowej (chociaż dopuszczano użytkowanie go z wózkiem bocznym). Wyposażono go w całkowicie nowy, górnozaworowy silnik o pojemności 494 cm3. Zmieniono przednie zawieszenie - oś koła przesunięto do przodu względem końców goleni. Koła otrzymały specjalne bębny ze stopu aluminium. Na bazie M-52 powstawały też motocykle M-52S, przeznaczone do wyścigów torowych i szosowych. Według danych muzeum w Irbicie, powstało 678 sztuk, łącznie z maszynami w wersji sportowej.
Jako że była to całkiem nowa konstrukcja, większość maszyn sprzedano w okolicach Irbitu, by ułatwić zgłaszanie ewentualnych reklamacji. Motocykl nie zyskał dużej popularności, prawdopodobnie ze względu na typowo szosową charakterystykę silnika. Tym niemniej, odegrał znaczącą rolę: opracowane dla niego głowice i wał o zmniejszonym skoku tłoka, w połączeniu z elementami silnika M-72, stworzyły podstawę dla serii górnozaworowych silników o pojemności 650 cm3, w jakie wyposażano późniejsze Urale.
Motocykle M-52, produkowane w roku 1959, posiadały już nadwozie M-61.
Poniższe zdjęcia przedstawiają maszynę z roku 1958, której dawną świetność przywrócił znany kolekcjoner i restaurator zabytkowych motocykli, Aleksiej Popow z Rygi (Łotwa). Jest to jeden z trzech egzemplarzy, jakie przetrwały do dziś (a przynajmniej: o których wiadomo). Dwa pozostałe znajdują się w muzeum w Irbicie. Serdecznie dziękujemy p. Aleksiejowi Popowowi za zgodę na wykorzystanie zdjęć.
A oto M-52 ze zbiorów muzeum w Irbicie - z wózkiem bocznym marki Steib. Prowadzono też prace projektowe nad oryginalnym wózkiem dla M-52, nie zostały one jednak sfinalizowane. Motocykl przedstawiony na zdjęciach to maszyna eksperymentalna; nie wiadomo dokładnie, ile takich sztuk powstało i w jakim okresie je budowano. Silnik wyraźnie różni się od modelu seryjnego. Za udostępnienie zdjęć z Irbitu serdecznie dziękujemy Grzybowi i Wnusiowi.
I drugi egzemplarz ze zbiorów muzeum w Irbicie - tym razem już w wersji seryjnej. (Fot. z archiwum Aleksieja Popowa)
Dane techniczne:
- Długość - 2160 mm
- Szerokość - 760 mm
- Wysokość - 1000 mm
- Rozstaw kół motocykla - 1435 mm
- Prześwit - 125 mm
- Ciężar całkowity - 200 kg
- Masa dopuszczalnego obciążenia, włącznie z kierowcą i pasażerem - 200 kg
- Maksymalna prędkość - 110 km/h
- Zużycie paliwa przy prędkości 45-50 km/h - 4,5 l/100 km
- Silnik - czterosuwowy, górnozaworowy, dwucylindrowy, bokser
- Pojemność silnika - 494 cm3
- Stopień sprężania - 6,2+0,2
- Skok tłoka x średnica cylindra - 68mm x 68mm
- Moc silnika - 25 KM
- Obroty nominalne - 5500-6000 obr/min
- Nominalny moment obrotowy - 3,25 kGm
- Zapłon - bateryjny
- Gaźniki - K-52 na każdy cylinder
- Skrzynia biegów - czterostopniowa
- Przeniesienie napędu na tylne koło wałem kardana
- Zawieszenie tylnego koła - suwakowe
- Zawieszenie przedniego koła - teleskopowe z amortyzatorami hydraulicznymi
- Koła - wzajemnie zamienne z oponami 3,75-19 lub 3,5-18
- Pojemności:
- Bak - 18 l
- Karter silnika - 2 l
- Karter skrzyni biegów - 0,8 l
- Karter głównej przekładni - 0,150 l
- Pióro przedniego zawieszenia - 0,1 l