Wróć do: MODELE
Ural-2 M-63

Ural M-63, w fabrycznej instrukcji nazywany Ural-2, to całkiem zgrabna maszyna rodem z Irbitu. Po swoich przodkach, Uralu M-61 i Uralu M-62 odziedziczył silnik wraz ze skrzynią biegów (bez wstecznego), za to otrzymał nową ramę z wahaczowym zawieszeniem tylnego koła i nowego kształtu zbiornikiem. Początkowo motocykl posiadał przedni błotnik od modelu M-62, natomiast tylny był dzielony, o konstrukcji przypominającej nieco konstrukcję błotnika M-72.
Produkowano go w latach 1965-70.
To właśnie Uralem M-63 posługiwali się polscy milicjanci na przełomie lat 60-tych i 70-tych i to właśnie taki motocykl możemy zobaczyć w filmie "Przygody psa Cywila".
Dane techniczne:
- Długość - 2420 mm
- Szerokość - 1570 mm
- Wysokość - 1100 mm
- Rozstaw kół motocykla - 1450 mm
- Masa suchego motocykla z wózkiem - 320 kg
- Masa wózka - 110 kg
- Masa dopuszczalnego obciążenia, włącznie z kierowcą i dwoma pasażerami - 255 kg
- Dopuszczalna masa całkowita - 575 kg
- Maksymalny nacisk na oś - 2,34 kN
- Maksymalna prędkość - nie mniej niż 95 km/h
- Zużycie paliwa - 6 l/100 km
- Silnik - czterosuwowy, górnozaworowy, dwucylindrowy, bokser
- Pojemność silnika - 649 cm3
- Stopień sprężania - 6,2
- Skok tłoka x średnica cylindra - 68mm x 78mm
- Moc maksymalna - 28 KM / 20,6 kW przy 4800-5200 obr/min
- Moc jednostkowa - 0,04 kW/kg
- Maksymalny moment obrotowy - 4,5 kGm przy 3000-3500 obr/min
- Zapłon - bateryjny, 6V
- Gaźniki - K-38 na każdy cylinder
- Skrzynia biegów - czterostopniowa
- Przeniesienie napędu na tylne koło wałem kardana
- Zawieszenie tylnego koła - wahaczowe z amortyzatorami hydraulicznymi
- Zawieszenie przedniego koła - teleskopowe ze sprężynowo-hydraulicznymi amortyzatorami
- Koła - wzajemnie zamienne z oponami 3.75-19
- Wózek boczny - typu pasażerskiego
- Prądnica G-414 6V, 65W
- Pojemności zbiornika: 22 l



Rama motocykla i wózka (Ural-2)
1 - oś koła wózka; 2 - tarcza osłaniająca; 3 - wahacz osi koła; 4 - amortyzator; 5 - zderzak; 6 - gumowy amortyzator gondoli kosza; 7 - tuleja tylna; 8 - błotnik tylny; 9 - siedzenie pasażera; 10 - siedzenie kierowcy; 11 - platforma akumulatora; 12 - odbojnik rozrusznika nożnego; 13 - rama motocykla; 14 - wspornik przedniego drążka wózka; 15 - regulowana obejma przedniego drążka; 16 - przedni drążek mocowania wózka; 17 - tuleja przednia; 18 - podpórka; 19 - podnóżek kierowcy; 20 - odbojnik podpórki; 21 - wahacz tylnego zawieszenia; 22 - drążek; 23 - podnóżek pasażera; 24 - rama wózka; 25 - tuleja (w przekroju); 26 - oś wahacza; 27 - piasta osi wahacza; 28 - górne mocowanie amortyzatora; 29 - opór sprężyny; 30 - zespół tłoczyska; 31 - osłona górna; 32 - zderzak; 33 - sprężyna; 34 - korpus amortyzatora; 35 - osłona dolna; 36 - pierścień oporowy; 37 - krzywka; 38 - cylinder roboczy; 39 - zawór sprężania; 40 - dolne mocowanie amortyzatora
W latach 1969-72, na zamówienie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych ZSRR, produkowano model M-63P, przeznaczony do służby patrolowej w milicji. Był on maksymalnie zunifikowany z seryjnym M-63, a zasadniczą różnicę - obok wyposażenia specjalnego - stanowiła 12-woltowa instalacja elektryczna. Motocykle malowane były na kolor cytrynowy.

Motocykl patrolowy M-63P ze zbiorów muzeum w Rydze