Wróć do: MECHANIKA

Usprawnienie stacyjki w M-72, K-750 i pochodnych. Zabezpieczenie przed "niepowołanym" włączeniem świateł głównych.

Modyfikacja raczej zbędna, ale może się przydać.
(Instrukcja dla "elektryków od kfia(l)tków")

Do dokonania przeróbki - zakładając, że instalacja elektryczna motocykla jest jak najbliższa oryginałowi - potrzebne nam będą:

Tak z nudów to zrobiłem, po tym jak pod "wpływem" nie odłączyłem świateł głównych na postoju i się zdziwiłem, że brak prundu. A zapobiega temu jeden przekaźnik. Przekaźnik to element elektromechaniczny, zawierający elektromagnes i styki (Rys.2). Można uznać, że jest to sterowany elektrycznie przełącznik. Przepływ prądu przez cewkę przekaźnika powoduje jego reakcję, czyli przyciągnięcie kotwicy i zmianę stanu styków. Ogromna większość przekaźników ma działanie chwilowe, to znaczy zmiana stanu styków następuje na czas przepływu prądu przez cewkę. Najważniejszymi parametrami przekaźnika są: napięcie robocze cewki (u nas 6V lub 12V), czyli napięcie, którym powinna być zasilana cewka podczas pracy, oraz maksymalny prąd styków (aby nie było, jak w ruskiej stacyjce, trzeba szukać maksymalnego 30-40A). O ile z przekaźnikiem z cewką 12V nie ma kłopotu (jakikolwiek przekaźnik samochodowy ze stykiem zwieranym), to z 6V mogą być kłopoty (stary Trabant albo przekaźnik telefoniczny).

Po przeróbce, kiedy wyjmę kluczyk, gasną światła mijania i długie. Pozostają jedynie postojowe, jak prawidłowo ustawimy je kluczykiem, bo taki jest wymóg Kodeksu Drogowego.

Pierwszy krok. Zaczynamy od znalezienia przekaźnika. Na większości przekaźników zamieszczony jest schemat wewnętrzny (Rys.1). Większość ma takie same znormalizowane oznaczenia styków. Ze schematu można ustalić, z jakimi stykami połączono cewkę przekaźnika (85,86), a z jakimi styki. Nas interesuje styk zwierany (87,30).

Krok drugi (Rys.3). Odłączamy przewód od zacisku, oznaczonego czerwonym kółkiem na stacyjce, i łączymy go ze stykiem 30 przekaźnika. Styk 87 przekaźnika łączymy ze stykiem, oznaczonym czerwonym kółkiem stacyjki.

Krok trzeci. Styk stacyjki, oznaczony brązowym kółkiem, łączymy ze stykiem 85 przekaźnika. Styk 86 przekaźnika łączymy z masą motocykla.

Jak wszystko poszło dobrze, to po wyjęciu kluczyka gasną światła mijania tudzież długie.

Przeróbkę można wykonać samą lub w połączeniu z: Usprawnienie stacyjki w M-72, K-750 i pochodnych. Wyeliminowanie styku GŁÓWNEGO.

I to by było na tyle. Opis jest tak prosty (mam taką nadzieję), że każdy "elektryk od kfia(l)tków" da sobie radę.


Napisał w_brat